Afvallen

Als je gaat afvallen met welk dieet dan ook dan kan je dit maar voor een beperkte tijd doen of voor langere tijd onder professionele begeleiding. De meeste diëten baseren zich op minder eten en weglaten van voedingsstoffen zodat je minder calorieën binnen krijgt en dus je reserves gaat verbranden. Om af te vallen moet je dus meer verbranden dan dat je dagelijks binnen krijgt.

Elk dieet is succesvol in zijn eigen manier. Daarom zal ook niet elk dieet bij iedereen passen. Elk mens is anders gebouwd en reageert verschillend op het wijzigen van zijn eetpatroon.


Dit is cruciaal omdat de spieren juist grote energieverbruikers zijn in het lichaam. Naast het veranderen van je eetpatroon maakt bewegen ook een belangrijk onderdeel uit van het verbranden van calorieën en op gewicht blijven. De Be In Shape producten helpen je daarbij.

Het weglaten van voedingsstoffen en het toevoegen van andere is voor een bepaalde periode in de meeste gevallen geen probleem maar zodra je op gewicht bent of na een periode van ongeveer 10 weken moet je weer terug naar een uitgebreider eetpatroon. Dit betekent niet dat je weer je oude patroon moet oppakken maar zoals bij het Be In Shape dieet weer vezels en koolhydraten op een verantwoorden manier moeten toevoegen aan je dagelijkse maaltijd.

Teveel of te weinig is niet goed voor het menselijk lichaam. In het geval bij het Be In Shape dieet worden er meer eiwitten toegevoegd en minder koolhydraten. Veel voorkomende klachten zijn hoofdpijn, last van maag of darmen en problemen met de nieren. Ga dus verstandig om met een dieet en probeer niet onderste uit de kan te halen als je niet zeker weet of je gezondheid het toelaat. Per dieet is dit verschillend en moet daarom ook nagevraagd worden bij de desbetreffende informatiebron. Weet je niet zeker of het het Be In Shape dieet mag volgen raadpleeg dan je huisarts.

Hoeveel val ik per week af?

Hoeveel je afvalt, is uiteraard van heel veel factoren afhankelijk. Immers, ieder mens heeft zijn eigen afvaltempo. Gebruik het dieet zodra je BMI hoger is dan 27 is, of als je last hebt van aandoeningen die veroorzaakt worden door overgewicht. Neem bij problemen of vragen altijd contact op met een deskundige, je huisarts of diëtist.

Wat als je BMI lager dan 25 is?

De BMI (Body Mass Index) is een maat om te kijken of je een gezond gewicht hebt. De BMI wordt berekend door je gewicht in kilogrammen te delen door je lengte maal je lengte (=lengte in meters in het kwadraat). Een BMI boven 25 wordt al overgewicht genoemd. Wanneer je BMI lager is dan 25, heeft een eiwittendieet geen zin. Je hebt dan geen overgewicht.

Ik heb mijn streefgewicht bereikt, wat nu?

Gefeliciteerd! En nu is het de uitdaging om niet terug te vallen in je oude eetpatroon en leefstijl! Blijf voldoende bewegen en je eetgedrag in de gaten houden. Voeg langzaam weer gezonde koolhydraten toe aan je dieet. Kies bij voorkeur voor volkoren producten, fruit en magere zuivelproducten. Het kan zijn dat je de eerste week wat extra aankomt door het stapelen van koolhydraten en water in je glycogeenvoorraad. Dit is normaal tot ongeveer 2 kilo.

Ik heb een nare smaak in mijn mond

Die smaak in je mond komt soms voor. Het lijkt vreemd, maar dit is waarschijnlijk een goed teken! Het heeft namelijk te maken met ketonen. Dit zijn stoffen die vrijkomen bij de verbranding van vetten. Het is voor het lichaam makkelijker om koolhydraten als brandstof te gebruiken dan vetten. Als de koolhydraatreserves (dat heet glycogeen) op zijn, gaat ons lichaam energie halen uit je vetreserves en dat is precies wat je wilt. Afvalstoffen uit vetverbranding zijn de ketonen die je soms als vieze smaak ervaart. Je kunt best een stukje kauwgom gebruiken (suikervrij). Een stukje kauwgom is dusdanig klein en licht dat het nauwelijks koolhydraten bevat. Eet echter geen pakje per dag natuurlijk!