Eiwitten

Je valt makkelijker af door het gebruik van eiwitten al dan niet in combinatie met koolhydraatarme voeding. De afname en koolhydraten en calorieën in je eten hebben een bevorderend effect.

Eiwitten geven je een vol gevoel en zorgen dus voor minder verlies van je spiermassa tijdens het afvallen. Dit is cruciaal omdat de spieren juist grote energieverbruikers zijn in het lichaam. Dit is ook de reden waarom mannen vaak makkelijker afvallen dan vrouwen. Mannen hebben simpelweg een grotere spiermassa dan vrouwen. Het eiwitdieet werkt ook goed bij een vetarm dieet.

Het Be In Shape dieet kiest echter voor een koolhydraatbeperking omdat dit het dieet eenvoudig maakt en omdat het bijna altijd goed is vol te houden. Je kunt namelijk zeer smakelijke koolhydraatarme maaltijden maken zoals bijvoorbeeld uit het Dr. Frank dieet. Via de Be In Shape nieuwsbrief krijg je deze recepten ook opgestuurd.

Algemene richtlijnen voor een koolhydraat-arm dieet:

Als je dit hoog-eiwit, laag-koolhydraat voedingsprogramma volgt, is het van groot belang om bij het bereiden van de hoofdmaaltijd de balans tussen eiwitten en koolhydraten goed in de gaten te houden. Denk hierbij aan de volgende zaken:

Eiwitten:

Je valt makkelijker af door het gebruik van eiwitten al dan niet in combinatie met koolhydraatarme voeding. Eiwitten geven je een vol gevoel en zorgen dus voor minder verlies van je spiermassa tijdens het afvallen. Dit is cruciaal omdat de spieren juist grote energieverbruikers zijn in het lichaam. Dit is ook de reden waarom mannen vaak makkelijker afvallen dan vrouwen. Mannen hebben simpelweg een grotere spiermassa dan vrouwen. Het eiwittendieet werkt ook goed bij een vetarm dieet. Het Be In Shape dieet kiest echter voor een koolhydraatbeperking omdat dit het dieet eenvoudig maakt en omdat het bijna altijd goed is vol te houden.

Vetten:

Eet bij voorkeur meervoudig onverzadigde vetzuren. Waar vind je die? Deze goede vetten zitten voornamelijk in de vloeibare vetten, zoals olijfolie.

Salades:

Deze moeten voornamelijk bestaan uit groenten zoals sla, radijsjes, champignons, komkommer, selderij en paprika. Maak je salade nog lekkerder met plakjes kalkoen, kip of (franse) kaas. Ook kun je een flinke schep tonijnen, garnalen of krabvlees toevoegen. Als je vis uit blik gebruikt mag je de olie in je dressing gebruiken.

Groenten:

Kies uit het ruime aanbod groenten, gebruik alleen geen peulvruchten, doperwten en maïs. Je kunt groenten roerbakken, koken, stoven of rauw eten. Roerbak een aantal groenten in olijfolie en voeg kip, rundvlees, kalkoen, of eventueel tofoe toe. Je kunt de groenten ook rauw eten, gedoopt in olijfolie of met een koolhydraatarme dressing.

Afwisseling:

Dit is heel belangrijk, dus wees vooral creatief en varieer je keuzes. Probeer zo vaak mogelijk nieuwe combinaties uit.

Fruit:

Fruit bevat van nature vruchtensuikers (zijn ook koolhydraten). Als je jezelf toch af en toe wilt verwennen, neem dan een lekker stukje fruit, maar houd het beperkt want je wilt tenslotte afvallen. Fruit is heel gezond, maar om af te vallen met dit koolhydraatarme dieet, is het helaas tijdelijk minder geschikt. Zodra je je streefgewicht hebt bereikt begin je weer geleidelijk met fruit in het dieet.

Bij voldoende gebruik van groente, 250-300 gram minimaal per dag, hoef je niet bang te zijn voor een tekort aan vitamine C.

Calcium:

Calcium vraagt extra aandacht. Per dag is minimaal 600 ml. melkproduct (melk en/of karnemelk en/of yoghurt en/of kwark) en 1-2 plakken kaas nodig om te voorzien in voldoende calcium. Lukt je dit niet om te gebruiken, en bij dit dieet kan dat moeilijk zijn, neem dan een aanvulling van Calcium. Kies een tablet met minimaal 500 mg Calcium, liefst in combinatie met magnesium en vitamine D (vitamine D ondersteunt de opname van calcium.)

 

Wil jij Be In Shape proberen? Bestel direct